Crear noves vies perquè la bicicleta disposi de facilitats i de més seguretat –també per als vianants– sempre hauria de ser motiu de celebració. I encara més si aquesta iniciativa ajuda a pacificar els carrers del centre d’una ciutat que sempre ha tingut cert caos circulatori, sobretot en hores punta: en l’entrada i sortida de les escoles i a l’hora d’acabar les jornades laborals. Sortir del centre de Badalona per agafar l’autopista pot ocupar ben bé deu minuts del dia.
L’entrada en funcionament de carrils bici que permetin separar els ciclistes dels conductors de vehicles motoritzats ha de ser una bona notícia, per força. Però l’Ajuntament s’ha entestat a posar aigua al vi en iniciatives que haurien de ser inequívoques per a la ciutat.
Només arribar novament a l’alcaldia, Xavier Garcia-Albiol va corregir amb encert un dels usos més caòtics del carril bici de la ciutat, el tram pràcticament invisible del passeig marítim que connecta la llotja del peix amb la platja del Pont del Petroli. Feia massa anys que els vianants i els ciclistes convergien en un punt sense indicacions i amb un carril pràcticament esborrat, sens dubte un dels punts més conflictius de Badalona en la convivència bicis-transeünts, un problema que Albiol va arreglar tant punt va prendre possessió del càrrec. S’ha de dir que el tram que va del Club de Rem fins al Port tampoc sembla que acabi de funcionar, s’hauria de prendre alguna decisió perquè el carril quedi meridianament clar.
Però aquesta bona voluntat consistorial sembla que no és la mateixa per al carril bici que connectarà Badalona amb Montgat. La idea de tenir un carril bidireccional per circular sense perill entre el carrer Prim i el carrer del Torrent de Vallmajor –on hi ha la benzinera low cost– és extraordinària. I ja tocava. Però que hi puguin aparcar cotxes durant la nit és riure’s dels ciclistes. En el tram que va de la Riera Canyadó fins a Torrent de Vallmajor, l’Ajuntament ha decidit que el carril bici desapareixerà entre les nou del vespre i les vuit del matí per donar pas als aparcaments de turismes. Es tallarà el carril bici, amb la qual cosa durant les hores sense llum natural els ciclistes hauran de circular per la calçada mentre veuran com els cotxes envaeixen la seva zona particular.
Si s’aposta realment per la convivència pacífica entre bicicletes i vehicles de motor, com a mínim que les accions vagin acompanyades de fets que les subscriguin.
Felicitar a l’Oriol Rodriguez per l’article “80 tones de polsim del Sàhara caiguts del cel”.
Desconeixia els efectes positius d’aquest polsim per el sòl (com fertilitzant) i per el manteniment de la selva amazònica.
Què fem amb el carril bici? (Resposta)
No em considero anti-res, ja que formo part de tots els col·lectius (automovilistes per feina, motoristes i ciclistes). Que badalona és una ciutat més aviat precària, an allò a que carrils bicis es refereix, no fixar-s’hi gaire per adonar-se’n. Si bé les esquerres sempre havien presumit dels potenciadors d’aquestes iniciatives, l’ Albiol (que tant ell com el seu equip no tenen un pèl de tontos), només arribar al poder, han adelantat per l’esquerra a socialistes i comuns. I aquesta bona voluntat (o estratègia) et catapulta a l’èxit quan la dus a terme amb fermesa, o et retrata com a un gestor mediocre, quan actues pel que has de fer i no pel què sents. Els carrils bici, han d’estar destinat a les bicicletes únicament ( tot i que ara hagin de confluir amb els patintets elèctrics) i no només per evitar que a la nit la bicicleta hagi de circular per la calçada, sinó també per a evitar caigudes provocades per les taques d’oli que deixen els cotxes quan ja no hi són. S’ha d’aplaudir la voluntat d’aquest Alcalde ( o del seu regidor a qui li encanta el ciclisme) d’adaptar la via a les dues rodes, però ho ha de fer de manera ferma. I ja de pas, sense desmerèixer la feina feta (tot i que sóc poc amic d’aquest tram), recordar-li que si realment vol mostrar una intenció de satisfer la població ciclista de Badalona, que el faci des del centre, fins Sant Adrià (Ansel Clavé, Baldomer Solà, Alfons XIII fins al Sant carrer Bogatell) així amb aquesta “empenteta”, aquest darrer consistori, l’uneixi amb el carrer Guipúscoa i possiblement tinguem un dels carrils bici més productius de Catalunya ( amb el permís del del riu Besòs).